Enköpingsföretaget Safekid e-handel AB har haft en stabil tillväxtkurva det senaste året. Verksamhetsansvarige Niklas Ellerstad kommer till Godmorgonsoffan och berättar om nycklarna till framgång och presenterar en stor liten doldis på Enköpings näringslivshimmel.
Vad är det mest spännande som hänt/händer med företaget just nu?
Vi har i skrivande stund inlett förhandlingar med några större aktörer inom telekom med ambitionen att gå mot större bolag och nå högre volymer. Det är otroligt kul och spännande att försöka ro i land.
Hur ser företagets utveckling ut de senaste åren?
Safekid har historiskt sett sålt mest till slutkonsument via egen e-handel.
I och med uppköpet av Spectrafence AB (2023) har utvecklingen skett även i återförsäljarledet och på så sätt kan vi nå större volymer och högre omsättning.
Vad är nyckeln till företagets framgångar?
Vi är kunniga inom området mobilklockor för barn. Även ett engagemang och intresse kring produkterna gör det kul att jobba och driva på. Vi är lyhörda och strävar ständigt efter att förbättra användarupplevelsen för kunderna. Detta i kombination med bra marknadsföring gör att vi når framgång.
Vad hoppas ni på i den närmaste framtiden?
Vi hoppas att kunna ta fler marknadsandelar och nå ut mer i Skandinavien samt utöka vårt återförsäljarnät. Med hjälp av återförsäljare vill vi nå större volymer och på sikt även förbättra produkten. Det finns planer på produktutveckling och att återinvestera delar av vinsten för att skapa en ny exklusiv modell. Vi har även andra idéer kring ytterligare produkter för att komplettera portföljen.
Säg något nästan ingen vet om företaget/verksamheten?
Verksamheten köptes loss från ett hemmagarage 2017, då vår VD Fredrik Pilegård hade gjort en del design- och webbjobb åt Safekid.
Dåvarande ägare sålde det lilla bolaget till Fredrik och Pelle Sundqvist och resten är som man säger …. historia!