Karriären började med en filmkamera på axeln hemma i Enköping.
Nu leder han filmteam som gör reklam åt företag och musikvideos åt eliten.
Viktor Blomdahl, 23, kommer hem till Enköping för att berätta om sin väg uppåt i filmbranschen.

Som 17-åring startade han sitt första företag. I flera år hade han varit trollkarl och lärt sig att filma genom att, just det – filma.

– Jag har inte gått någon utbildning, har lärt mig genom att göra jobbet, jag har låtsas att jag kunnat ända tills jag kunde, berättar han.

När han lämnar kontoret på söder i Stockholm och kommer hem till Enköping och Godmorgon Enköping gör han det som projektledare i egna företaget Flower Valley (ni kan ju fundera över varifrån han fick det namnet…).

På TV kan vi se en reklamfilm för ljudboksföretaget Storytel som Viktor och Flower Valley ligger bakom. Går man på bio kan hans reklamfilm för byggföretaget Peab.

Sångaren Joakim Berg, en gång i Kent, medverkar i en musikvideo som Viktor gjort. Och Enköpingsbor kanske känner igen prästen i filmen.

– Ja, pappa fick en liten roll där, berättar Viktor med ett skratt.

Vilka arbetsuppgifter har du idag?

– Jag leder det kreativa arbetet i teamet, numera håller jag inte i kameran alls.

Trollar du fortfarande?

– Haha, nja, alltså, har man en gång lärt sig så sitter det i ryggmärgen, men jag gör det inte ofta numera, jag tackar ofta nej så det blir väl högst något gig per år.

Du kanske kan visa något trick på Godmorgon Enköping?

– Ja, jo, kanske…vi får väl se vad det finns tid för.

Han berättar om samband mellan trolleriet och filmandet. Sättet han tänkte när han lurades med trolleriet kan också användas i filmandet där till exempel green screen kan göra det möjligt att göra att göra det omöjliga.

Hur ser framtiden ut för dig?

– Nu jobbar jag med lite längre projekt, en dokumentär om ett hiphopband.

Hur går verksamheten?

– Sedan jag fick in reklamfilmsjobb går det bra. Ibland finns det tid att ta tag i egna projekt. Jag investerar egna pengar i en del kreativa projekt också.

När Viktor summerar sin verksamhet kan han se att den står på fyra ben: Musikvideos, reklamfilmer, långfilm samt egna kreativa projekt.