På Westerlundska gymnasiet pågår ett spännande internationellt arbete som ger elever möjligheter långt utanför klassrummets väggar. Genom Erasmusprojekt och andra samarbeten med skolor i Europa och världen får elever och lärare delta i utbyten, praktik och gemensamma projekt som stärker både kunskap, självförtroende och framtida möjligheter.

Elin Hållén Quas, programrektor på Westerlundska gymnasiet, och Markus Andersson, som är en av tre projektledare för Erasmus, kommer till Gomorgonsoffan!

Vad är det mest spännande som har hänt eller händer med verksamheten just nu?
På Westerlundska gymnasiet öppnar vi dörrar till världen.

Vi är en mångkulturell skola där varje elev får möjlighet att utveckla sitt bästa jag. Vår vision är ett öppet förhållningssätt till alla – både till varandra och till omvärlden. Genom möjligheten att delta i olika internationella projekt, både digitalt och på plats, utvecklar eleverna nyfikenhet, mod och flera entreprenöriella förmågor. Detta leder till ökad anställningsbarhet och bidrar till att Enköping får en bättre kompetensförsörjning, då fler elever vågar studera vidare på universitet och yrkeshögskola – eller starta egna företag.

I år har vi ett större antal utbyten inbokade, både för yrkesprogram och högskoleförberedande program. Redan under det här läsåret har elever varit i Tyskland på praktik. Vi har haft lärare från Italien som har jobbskuggat hos oss och diskuterat engelskundervisning. Just den här veckan befinner sig även lärare och elever på konferens i Frankrike. Kommande utbyten inkluderar bland annat elever från Slovenien och Luxemburg, som ska vara här i två veckor. Vi skickar också elever från teknikprogrammet till Österrike i höst för att byta affärsidéer inom UF samt genomföra en marknadsundersökning. I maj tar vi emot elever från samma skola i Österrike. Två elever från försäljnings- och serviceprogrammet ska åka till Indien på praktik, tillsammans med en lärare som ska undervisa i entreprenörskap. Senare i vår tar vi även emot elever från Indien, samt ett större antal yrkeselever som ska göra APL i Zaragoza, Spanien. Dessutom väntar fler besök från både elever och lärare från olika länder under vårterminen.

Det som är viktigt för oss är att alla elever på WGY ska få möjlighet att delta. Erasmus är för alla, och kostnaden för eleven är i princip obefintlig. Dessutom får många elever chansen att träffa ungdomar från andra länder när vi tar emot besök här på skolan. På så sätt kan alla känna att de är en del av Erasmusprojektet – och en del av något större. Att projektet dessutom utvecklar förmågor som är eftertraktade på arbetsmarknaden är ett stort plus, men framför allt växer våra elever på ett fantastiskt sätt. De utvecklas till ansvarsfulla, modiga och kunniga ungdomar – precis som vi alla önskar.

Vad är nyckeln till framgångarna?
När det gäller Erasmus handlar det om att arbeta tydligt framåt: sätta upp mål och hitta vägar som gör att elevernas övriga utbildning inte påverkas negativt. Det är också viktigt att projekten vi gör med andra skolor håller hög kvalitet. Vi hoppar inte på alla projekt som finns i Europa, utan väljer de som verkligen passar oss. En fungerande struktur i organisationen är avgörande – det måste fungera för alla.

Säg något som nästan ingen vet om verksamheten.
Vi tror att många inte vet hur internationella vi faktiskt är i vårt arbete, vilket gör oss extra glada över att få möjlighet att berätta om det, säger Kerstin.