Med 140 år i branschen är Selma Janson en av Enköpings mest välkända butiker och en del av stadens kommersiella identitet. I dag drivs verksamheten av familjen Eklund, som i över fyra decennier förvaltat och utvecklat butikens arv. Men att driva en fysisk butik i en tid präglad av digitalisering och förändrade konsumtionsmönster innebär nya utmaningar. 

Anna Eklund, försäljningsansvarig på Selma Janson i Enköping, kommer till Godmorgonsoffan! 

Vad hoppas ni uppnå med er medverkan i GME? 
Vi hoppas kunna utöka vårt personliga nätverk och få möjlighet att prata om vårt företag, säger Anna.

Beskriv vad ni gör och vilka utmaningar ni har. 
Familjen Eklund har drivit Selma Janson i 40 år. Att driva en fysisk butik år 2025 kräver att man är ”på tå”. Dagens tempo är snabbt, men vi verkar i en bransch med långa ledtider. Man måste vara lyhörd för kunderna samtidigt som man har en tydlig vision. Konsumtionsbeteenden som sett likadana ut i 100 år har under de senaste 10 åren förändrats ganska drastiskt.

Vad är det mest spännande som hänt eller händer med företaget just nu? 
Hos oss är varje dag spännande – nya leveranser gör en arbetsdag till julafton, och nya kundmöten ger energi. På lite längre sikt har vi ett generationsskifte i familjen framför oss.

Hur har företagets utveckling sett ut de senaste åren? 
De tre senaste åren har varit ganska stabila, och vi befinner oss på en jämn platå. Just nu är det gott så. Omvärlden är skakig, och det är en tuff och konkurrensutsatt bransch, så vi är glada att vara där vi är.

Vad är nyckeln till företagets framgångar? 
Historien – att butiken har funnits så länge. Vi är en del av stadsbilden här i Enköping.

Vad hoppas ni på i den närmaste framtiden? 
Vi tror att centrum har mer potential. Just nu finns det tomma lokaler och en viss obebyggd tomt. Annars ser vi fram emot att fortsätta bygga vidare på Selma Jansons 140-åriga historia.

Säg något som nästan ingen vet om företaget eller verksamheten. 
Vi är många i personalen som har jobbat i många år på SelmaFridolf/Scoop – och i textilbranschen. Tillsammans har vi faktiskt 234 år av branscherfarenhet (räknat på 9 personer), säger Anna.